Mielipiteitä Fyssa-Moppi II -ohjelmasta

Tutustuin Fyssa-Moppi II -ohjelmaan 8. ja 9. luokkien oppilaiden kanssa keväällä 2005 Suomessa. Harjoittelimme sähkö- ja lämpöopin tehtäviä. Tehtävät tuovat mukavaa vaihtelua oppitunteihin laboratoriokokeiden ja teorian ohella. Niiden avulla voi myös kerrata jo opittuja asioita. Oppilas voi työskennellä itsenäisesti omassa tahdissaan. Hänen ei esimerkiksi tarvitse odottaa opettajaa tarkastamaan sähkökytkentää, koska ohjelma tarkastaa itse! Mopin kokeet onnistuvat varmasti, mikä ei aina tapahdu tavallisella oppitunnilla! 

Myös Tiranan suomalaisessa koulussa aloitellaan Fyssa-Moppi II –ohjelman käyttöä. Se on erinomainen tuki meidän fysiikan opetukseemme, sillä meillä ei ole laboratoriota eikä mitään fysiikan työvälineitä. Yksi oppilas kommentoi ohjelmaa seuraavasti: “Ohjelmaa on helppo käyttää, ja se on selkeä. Labratyöt ovat todella hyviä ja opettavaisia. Teoria on selkeä; vihjeet auttavat ymmärtämään vielä paremmin.”

Henna Karhu
FIDA International, Albanian koulu


Fysiikan Moppi kattaa peruskoulun fysiikan alueen hyvin. Siinä riittää tekemistä ja harjoittelemista monentasoiselle oppilaalle. Ohjelma toimii hyvänä fysiikan opetuksen tukena perusopetuksessa. Tällaista ohjelmaa olen kaivannut opetuksen tueksi.

Petri Svärd
Kemian ja fysiikan lehtori, Porvoo


Fysiikan Moppi II on suomalainen hyvä ohjelma fysiikan opiskeluun luokilla 7 - 9. Ohjelma toimii opetuksen tukena ja kertauksena erinomaisesti. Olen käyttänyt ohjelmaa keväällä 2004 sähköopissa ja valo-opissa.

Sähköopissa käytiin työt tunneilla ja sen jälkeen asiat käytiin läpi Fysiikan Moppi-ohjelmalla. Ohjelma tuki hyvin opetusta ja monet asiat tulivat mielekkäällä tavalla oppilaille vahvistettua ja tietoa tuli myös syvennettyä. Valo-opissa käytin ohjelmaa uuden asian opettamiseen. Sekin meni ihan hyvin läpi, kun vain huolehti teorian läpikäymisen ennen tehtäviä ja töitä. Fysiikka Moppia voi siis käyttää näinkin päin, vaikka tarkoitus onkin käydä asiat ensin läpi käytännössä ja sitten ohjelman avulla. Odotankin innolla ensi vuoden fysiikan kursseja.

Ohjelmaa voi suositella vilpittömästi kaikille yläkoulun fysiikan opettajille. Suomalaisia tuotteita kannattaa käyttää etenkin kun tuote on hyvä. Myöskin tekninen tuki toimii kiitettävästi ja ehdotuksia ohjelman jatkokehittelyyn ohjelman kehittäjät ottavat vastaan oikealla "nöyrällä" asenteella. Toivottavasti tämä käytäntö jatkuu.

Tarmo Partanen
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja
Tainionkosken koulu, Imatra

 
Alfasoft Oy

Puh 08 5349 300 nettimoppi@alfasoft.fi Opinaika.fi